Vegan vs Vegetarian

Έχεις την περιέργεια να δεις πώς θα ήταν αν έκοβες το κρέας, αλλά δεν γνωρίζεις ποια διατροφή να ακολουθήσεις; Είτε ψάχνεις να βρεις τρόπους να βελτιώσεις την υγεία σου είτε απλά να ακολουθήσεις μια πιο φιλική προς το περιβάλλον διατροφή, εδώ σου έχω όλες τις πληροφορίες που χρειάζεσαι. Πόσο διαφέρει στην πραγματικότητα η Vegan από τη Vegetarian διατροφή; Τι περιλαμβάνει η κάθε μία ξεχωριστά και τι από αυτά είναι ωφέλιμο για εσένα;

Με αφορμή την Παγκόσμια Ημέρα Αυστηρής Χορτοφαγίας (World Vegan Day), που γιορτάζεται κάθε χρόνο την 1η Νοέμβρη, ας δούμε, λοιπόν, τις διαφορές, τα είδη και τα οφέλη της κάθε μίας διατροφής στην υγεία μας.

Ποια είναι η vegetarian διατροφή;

Ο ευκολότερος και πιο πρακτικός τρόπος να διαχωρίσει κανείς το χορτοφάγο (vegetarian) από τον αυστηρά χορτοφάγο (vegan) είναι να εξετάσει τα τρόφιμα που εμπλέκονται σε κάθε διατροφή. Συγκεκριμένα, ο vegetarian είναι εκείνος που αποκλείει από τη διατροφή του το κρέας, τα πουλερικά, τα ψάρια, τα οστρακοειδή ή άλλα ζωικά υποπροϊόντα ενώ τρέφεται σε μεγάλο βαθμό από φυτικά προϊόντα. Υπάρχουν όμως και διαφορετικά είδη χορτοφαγικής διατροφής με αποτέλεσμα να έχουμε τους:

Lacto – ovo vegetarian: που καταναλώνουν αυγά και γαλακτοκομικά προϊόντα, αλλά όχι κρέας, ψάρι ή πουλερικά

Lacto vegetarian: που τρέφονται με γαλακτοκομικά προϊόντα αλλά αποκλείουν το κρέας και τα αυγά

Ovo vegetarian: που τρέφονται με αυγά αλλά αποφεύγουν τα υπόλοιπα ζωικά προϊόντα και τα γαλακτοκομικά

Pescatarian: που καταναλώνουν ψάρια και θαλασσινά, αλλά όχι κρέας, πουλερικά, αυγά ή γαλακτοκομικά προϊόντα

Flexitarian: που τρώνε περισσότερα vegan ή vegetarian τρόφιμα και περιστασιακά κρέας, γαλακτοκομικά ή θαλασσινά.

Ποια είναι η vegan διατροφή;

Αντίθετα με όλα τα παραπάνω, οι vegan επιλέγουν να τρέφονται αποκλειστικά φυτικά. Με άλλα λόγια, η διατροφή τους περιλαμβάνει φρούταλαχανικά, χόρτα, δημητριακά ολικής, κυρίως, άλεσης, καρύδια και όσπρια. Αποκλείουν κάθε είδος κρέατος, ψαριού, θαλασσινών, οστρακοειδών αλλά και τα υποπροϊόντα τους – ακόμα και το μέλι. Είναι μια πιο αυστηρή και «απόλυτη διατροφή» και ενώ και οι χορτοφάγοι επιλέγουν να τρέφονται πιο υγιεινά για τη ζωή τους, οι vegan το πηγαίνουν ένα βήμα παραπέρα, εφαρμόζοντας τη φιλοσοφία κατά της εκμετάλλευσης των ζώων σε κάθε μορφή, είτε μιλάμε για το φαγητό είτε για την ένδυση και την αισθητική.

Γενικότερα, οι χορτοφάγοι αντιτίθενται στη θανάτωση των ζώων με σκοπό την ανθρώπινη τροφή, αλλά δέχονται να καταναλώνουν ζωικά υποπροϊόντα τους, όπως είναι το γάλα ή τα αυγά ή το μέλι, εφόσον πάντα τα ζώα μεγαλώνουν και διαβιούν σε κανονικές συνθήκες.

Οι αυστηροί χορτοφάγοι όμως, όπως είπαμε πιο πάνω, πιστεύουν ότι τα ζώα θα πρέπει να ζουν χωρίς την ανθρώπινη επαφή είτε αυτό αφορά στην ανθρώπινη τροφή, το ρουχισμό, την επιστήμη ή την ψυχαγωγία. Αυτός είναι και ο λόγος που αποκλείουν κάθε ζωικό υποπροϊόν ανεξάρτητα από το πώς μεγάλωσαν ή εκτράφηκαν τα ζώα, κάτι που δεν κάνουν όλοι οι χορτοφάγοι.

Συμπέρασμα

Και οι δύο διατροφές αποφεύγουν την κατανάλωση ζωικών προϊόντων και υποπροϊόντων. Υπάρχουν αρκετά είδη vegetarian και οι vegan είναι οι πιο αυστηροί στο χορτοφαγικό φάσμα. Είτε κάποιος είναι vegan είτε vegetarian, μπορεί να βελτιώσει την υγεία του αλλά η vegan διατροφή ενδέχεται να προσφέρει περισσότερα οφέλη στην ανθρώπινη υγεία. Ωστόσο, είναι πολύ σημαντικό και για τις δύο διατροφές να σχεδιαστεί και να προγραμματιστεί η διατροφή τους έτσι ώστε να αποφευχθούν τυχόν προβλήματα υγείας μακροπρόθεσμα. Γενικότερα, κάθε διατροφή που επιλέγουμε να ακολουθήσουμε θα πρέπει να έχει λάβει πρώτα τη διαβεβαίωση από έναν ειδικό διατροφολόγο γιατί ο κάθε ένας οργανισμός είναι μοναδικός και δεν μπορούν όλοι να εφαρμόσουν όλων των ειδών τις δίαιτες ή διατροφές.  Αν λοιπόν θέλετε να ακολουθήσετε μία vegan ή vegetarian διατροφή, καλό θα ήταν πρώτα να συμβουλευτείτε το διατροφολόγο σας και να λάβετε τις απαραίτητες οδηγίες που εκείνος έχει να σας δώσει.

Επίσης, καλό είναι να γνωρίζουμε ότι η χορτοφαγική διατροφή έχει πολλαπλά οφέλη για τον οργανισμό μας, ωστόσο για να τα απολαμβάνουμε, θα πρέπει να χαρακτηρίζεται από ποικιλία, να είναι πλήρως ισορροπημένη και σωστά διαμορφωμένη για να λαμβάνονται όλα τα απαραίτητα στοιχεία.

Δείτε εδώ όλες τις vegan και vegetarian συνταγές που σας έχω ετοιμάσει και διαλέξτε παρέα με το διατροφολόγο σας ποια διατροφή σας ταιριάζει πιο πολύ!

 

Ένα μπολ ενέργειας, γεμάτο χρώμα, νοστιμιά και υγεία. Τα Buddha Bowls είναι υγιεινή τάση διατροφής σε όλο τον κόσμο. Ελαφρύ, vegan γεύμα για όλες τις ώρες.

buddha bowl υγιεινο μπολ ενέργειας με λαχανικα το μπολ του Βούδα vegan συνταγη
Buddha bowl με λαχανικά: Δείτε τη συνταγή

Vegan συνταγή για μανιτάρια πλευρώτους ψητά στο φούρνο, στο τηγάνι, στο γκριλ ή στη σχάρα. Τα μανιτάρια έχουν ελάχιστες θερμίδες, πρωτεΐνη υψηλής βιολογικής αξίας και είναι πολύτιμα στην διατροφή μας

ψητά μανιτάρια πλευρώτους στο φουρνο καθαρισμα στο τηγανι στη σχαρα στο γκριλ τραγανα
Μανιτάρια πλευρώτους ψητά: Δείτε τη συνταγή

Ρεβύθια σαλάτα, μία vegan, θρεπτική συνταγή για ένα πλήρες χορταστικό γεύμα ή για ταπεράκι στο γραφείο. Συνδυάστε τα λαχανικά που προτιμάτε ή τα λαχανικά εποχής κι απολαύστε νοστιμιά και υγεία. Όσοι κάνετε διατροφή νηστεύετε ή είστε χορτοφάγοι θα την αγαπήσετε με τρέλα

ρεβύθια σαλάτα συνταγη
Ρεβύθια σαλάτα: Δείτε τη συνταγή

Ρατατούι με λαχανικά. Κλασική γαλλική συνταγή που μοιάζει με το ελληνικό μπριάμ γεμάτο με γεύσεις του καλοκαιριού. Φτιάξτε το και απολαύστε το!

Ρατατούι με λαχανικά: Δείτε τη συνταγή

Κοκκινιστό λαχανόρυζο με ντομάτα, πλούσιο σε θρεπτικά συστατικά και καταπληκτικό στη γεύση! Νηστίσιμο και ιδανικό για vegan διατροφή.

κοκκινιστό λαχανόρυζο με ντομάτα λαδερο νηστίσιμο συνταγη αργυρω
Κοκκινιστό λαχανόρυζο: Δείτε τη συνταγή

Οσπριάδα, υγιεινό και εύκολο μαγείρεμα με όσπρια. Κοκκινιστή ή λεμονάτη, με ρύζι ή σκέτη, είναι ένα διατροφικός θησαυρός. Αυτή η σούπα μπορεί να γίνει πηχτή ή αραιή, ανάλογα πώς την προτιμάτε. Τα λαχανικά εγγυώνται ένα πεντανόστιμο θρεπτικό πιάτο, ιδανικό για vegan διατροφή και αθλητές, ή για τη νηστεία!

οσπριάδα συνταγη σουπα με όσπρια
Οσπριάδα: Δείτε τη συνταγή

Εύκολη νηστίσιμη τούρτα σοκολάτας με σοκολατένιο παντεσπάνι χωρίς αυγά και βούτυρο και βελούδινη vegan κρέμα σοκολάτας.

νηστίσιμη τούρτα σοκολάτας εύκολη vegan συνταγή χωρίς αυγά αργυρω
Νηστίσιμη τούρτα σοκολάτας: Δείτε τη συνταγή

Mους σοκολάτας χωρίς ζάχαρη που δεν έχει να ζηλέψει σε τίποτα μια άλλη μους σοκολάτας. Νοστιμιά και υγεία χωρίς τύψεις! Μπορεί να γίνει και vegan προσθέτοντας φυτική κρέμα και γλυκαντικό της επιλογής σας!

νηστίσιμη μους σοκολάτας με αβοκάντο συνταγη
Μους σοκολάτα με αβοκάντο: Δείτε τη συνταγή

Διαβάστε παρακάτω τι θα πρέπει να προσέχετε εφόσον αποφασίσετε να ακολουθήσετε μια τέτοια διατροφή:

Χορτοφαγία: τι να προσέχουμε

Δοκιμάστε κάποιες από τις παρακάτω Vegan και ελληνικές συνταγές:

9 vegan και ελληνικές συνταγές που θα λατρέψετε

Όλοι μαζί μπορούμε να καταφέρουμε (και να γράφουμε) περισσότερα από ό,τι ο καθένας μόνος του.

Σας Προτείνουμε