Σιρόπι αγαύης – Ότι πρέπει να γνωρίζετε!

Ψάχνεις υποκατάστατα της ζάχαρης και δεν ξέρεις ποιο να διαλέξεις; Έχεις ακουστά την αγαύη αλλά δεν γνωρίζεις αν είναι ιδανική για τη δική σου διατροφή;

Για να ξεμπλεχτείς και να διακρίνεις εκείνο το υποκατάστατο που ταιριάζει πιο πολύ στη δική σου διατροφή, διάβασε παρακάτω όλες τις απαραίτητες πληροφορίες που χρειάζεται να έχεις για την αγαύη και το σιρόπι της.

Τι είναι η αγαύη και το σιρόπι της;

Η αγαύη είναι αιωνόβιο κακτοειδές φυτό, πολύ γνωστό στην άλλη άκρη του Ατλαντικού, στο Μεξικό, μιας και το συναντάμε περισσότερο στις περιοχές που χαρακτηρίζονται από λειψυδρία και ζεστό κλίμα. Άλλωστε είναι ένα από τα βασικά συστατικά παραγωγής του εθνικού τους ποτού, της τεκίλας!

Το σιρόπι αυτού του φυτού όμως έχει αγαπηθεί τις τελευταίες δεκαετίες από πολλούς αφού διαθέτει μία γλύκα που μας θυμίζει τη ζάχαρη, χωρίς όμως να την ακολουθούν και τα «κακά» της ζάχαρης.

Η αγαύη ως υποκατάστατο της ζάχαρης

Ήταν αρχές της δεκαετίας του ’90, όταν επιστήμονες της υγείας και της διατροφής, στην προσπάθειά τους να βρουν υποκατάστατα της ζάχαρης και κυρίως λιγότερο βλαβερά για τον οργανισμό μας και την υγεία μας στοιχεία, ανέδειξαν την αγαύη και τα οφέλη της στη διατροφή μας. Ένας πολύ σημαντικός λόγος που έχει επιλεχθεί ως υποκατάστατο της ζάχαρης μάλιστα είναι το γεγονός ότι περιέχει κυρίως φρουκτόζη και λιγότερη γλυκόζη και άρα είναι περισσότερο φιλική προς τα άτομα που ταλαιπωρούνται με τον διαβήτη.

Αν συγκρίνει κανείς το σιρόπι της αγαύης με τη ζάχαρη, θα δει βάσει μελετών, ότι περιέχει λιγότερα αντιοξειδωτικά. Ο σημαντικότερος όμως λόγος που θεωρείται μία πιο υγιεινή επιλογή από τη ζάχαρη είναι πως σημειώνει πιο χαμηλό γλυκαιμικό δείκτη*. Ενδεικτικά, ο γλυκαιμικός δείκτης της αγαύης είναι 12, του μελιού 58 και της άσπρης ζάχαρης 65.

Αυτό όμως δεν καθιστά το σιρόπι αγαύης το ιδανικότερο υποκατάστατο ζάχαρης αφού περιέχει υψηλές ποσότητες φρουκτόζης. Η περιεκτικότητα του δηλαδή σε φρουκτόζη βρίσκεται σε ποσοστό 85%, πολύ υψηλότερο δηλαδή από την άσπρη ζάχαρη. Γενικότερα πάντως, το σιρόπι αγαύης είναι πιο γλυκό από τη ζάχαρη και άρα με μικρότερη ποσότητα μπορούμε να κερδίσουμε το αποτέλεσμα που θέλουμε.

Η αγαύη και οι συνταγές της

Η αγαύη και το σιρόπι της πέρα από υποκατάστατο της ζάχαρης είναι λες και είναι φτιαγμένο για πολλές νόστιμες γλυκές ή αλμυρές συνταγές. Έτσι, θα δούμε πως πολλοί την επιλέγουν για να δώσει γεύση στις τηγανίτες και τις κρέπες, τα Pancakes, τα κέικ, τις μπάρες δημητριακών ή και στις σαλάτες και τις σάλτσες που συνοδεύουν εξαίσια τα κρεατικά μας.

Δεν θα πρέπει να ξεχνάμε όμως και τον καφέ αλλά και τα φανταστικά καλοκαιρινά κοκτέιλ στα οποία η προσθήκη της αγαύης είναι πλέον must!

Τελικά είναι καλύτερη η αγαύη από την άσπρη ζάχαρη;

Η αγαύη δεν είναι τίποτα άλλο από φυτικό υποκατάστατο της ζάχαρης. Δεν παύει όμως να παραμένει ένα ακόμα γλυκαντικό. Αυτό σημαίνει πως θα πρέπει να είμαστε αρκετά φειδωλοί στη χρήση του και να την καταναλώνουμε με μέτρο όπως όλα τα υπόλοιπα γλυκαντικά. Το σημαντικότερο όμως όλων είναι να ζητήσουμε τη συμβουλή του διατροφολόγου μας που γνωρίζοντας τις ανάγκες του διατροφολογίου μας θα μας συμβουλέψει για τη σωστή χρήση των γλυκαντικών στη διατροφή μας.

Ο συνεργάτης μας και διατροφολόγος Τάσος Παπαλαζάρου, μας λέει ότι:

Υπάρχουν πλέον πολλά φυσικά γλυκαντικά με τα οποία  μπορούμε να γλυκάνουμε τα τρόφιμα χωρίς την προσθήκη ζάχαρης! Ένα από τα πιο γνωστά, είναι το σιρόπι αγαύης…

Είναι τελικά η αγαύη πιο «διαιτητική» από τη ζάχαρη και ποια είναι η θρεπτική της αξία;

Η αγαύη είναι ένα αιωνόβιο φυτό που το συναντάμε στις περιοχές του Μεξικού και της Νότιας Αμερικής και χρησιμοποιείται εκτός των άλλων και για την παραγωγή τεκίλας. Από την καρδιά του φυτού της αγαύης όμως, παίρνουμε και το νέκταρ της, γνωστό ως σιρόπι αγαύης που χρησιμοποιείται ως γλυκαντικό !

Ένα κουταλάκι του γλυκού αγαύη αποδίδει 21 θερμίδες, ενώ αποτελεί καλή πηγή βιταμινών C και B καθώς και μεταλλικών στοιχείων, σε αντίθεση με τη ζάχαρη που αποδίδει περισσότερες θερμίδες και καθόλου θρεπτικά συστατικά! Το νέκταρ της αγαύης, αποτελείται από 90% φρουκτόζη και 10% γλυκόζη και αυτό το καθιστά ένα φυσικό γλυκαντικό με πολύ χαμηλό γλυκαιμικό δείκτη σε σχέση με την κοινή ζάχαρη. Έτσι, σε διαβητικούς ασθενείς, έχουμε μικρότερη αύξηση του σακχάρου στο αίμα και καλύτερη ρύθμιση της γλυκόζης!

Από την άλλη, αν συγκρίνουμε το σιρόπι αγαύης με άλλα γλυκαντικά που περιέχουν θρεπτικές ουσίες, όπως η μελάσα, το σιρόπι σφενδάμου, το μέλι, η ζάχαρη από χουρμάδες κ.ο.κ., φαίνεται ότι σύμφωνα με κάποιες μελέτες, το σιρόπι αγαύης, έχει λιγότερα αντιοξειδωτικά. Επιπλέον, η αυξημένη περιεκτικότητα του σιροπιού σε φρουκτόζη, δεν επιδρά μόνο θετικά στην υγεία μας…Προσοχή! Η κατανάλωση μεγάλων ποσοτήτων φρουκτόζης, μπορεί να συμβάλλει στην αύξηση του κινδύνου παχυσαρκίας και μεταβολικού συνδρόμου, καθώς και άλλων σοβαρών ασθενειών!

Συμπερασματικά, το νέκταρ αγαύης, είναι ένα θρεπτικό γλυκαντικό, με λιγότερες θερμίδες από τη ζάχαρη και ευεργετικές επιδράσεις στη ρύθμιση του σακχάρου, αλλά θα πρέπει να καταναλώνεται με μέτρο και να μην αντικαθιστά άλλα φυσικά γλυκαντικά.

  • Αντικαταστήστε την ζάχαρη στον καθημερινό σας καφέ με άλλα γλυκαντικά ένα εκ των οποίων είναι και το σιρόπι αγαύης.
  • Βρείτε συνταγές για κέικ, μπάρες δημητριακών, μπισκότα που χρησιμοποιούν σιρόπι αγαύης αντί για ζάχαρη.
  • Απολαύστε το σιρόπι αγαύης μόνο του πάνω σε κρέπα ή σπιτικά pancakes αντί να επιβαρύνετε το πιάτο σας με λιπαρές πραλίνες και βαριά παρασκευάσματα.
  • Δώστε μια γλυκά νότα στο γιαούρτι σας προσθέτοντας λίγο σιρόπι αγαύης και ψιλοκομμένα φρέσκα φρούτα εποχής.


*Γλυκαιμικός δείκτης είναι με απλά λόγια εκείνος ο δείκτης που μας δείχνει κατά πόσο επηρεάζει η κάθε τροφή το βαθμό έκκρισης της ινσουλίνης σε σχέση με τη γλυκόζη.

 

Παρακάτω μπορείτε να δείτε αναλυτικά όλα τα υποκατάστατα της ζάχαρης πριν επιλέξετε το κατάλληλο για εσάς:

Η ζάχαρη και τα υποκατάστατά της