Λάδι καρύδας

Όλο και πιο συχνά ακούμε στις δυτικές χώρες για το λάδι καρύδας.

Το λάδι καρύδας είναι ευρέως διαδεδομένο στις τροπικές χώρες αλλά ακόμα εμείς δεν είμαστε αρκετά εξοικειωμένοι με την χρήση του και ούτε έχουμε αποσαφηνίσει τα οφέλη του. Ωστόσο, είναι εμφανές ότι έχουμε αρχίσει να το εμπιστευόμαστε ως καλλυντικό και το χρησιμοποιούμε για τη φροντίδα του σώματος και των μαλλιών. Στη διατροφή μας έχει ξεκινήσει να μπαίνει δυναμικά αναγνωρίζοντας τα οφέλη του χωρίς να παραβλέπουμε τις “αδυναμίες” του. Παρακάτω θα μάθουμε για τις χρήσεις που έχει το λάδι καρύδας και τις ιδιότητές του.

Τι είναι το λάδι καρύδας και οι ιδιότητες του;

Το λάδι καρύδας προέρχεται από τη σάρκα του καρπού του φυτού κοκοφοίνικα. Αναφέρεται και ως coconut oil. Είναι πλούσιο σε λίπος και μάλιστα περίπου το 90% είναι κορεσμένο. Επίσης, περιέχει βιταμίνη Ε, καθόλου πρωτεΐνη, φυτικές ίνες και χοληστερόλη και μικρές ποσότητες άλλων βιταμινών και μεταλλικών στοιχείων. Ουσιαστικά είναι κυρίως λίπος και διαφέρει από τα ζωικά λίπη ως προς το είδος του περιεχόμενου λίπους. Το λίπος είναι μικρές ή μεσαίες ή μακριές αλυσίδες λιπαρού οξέος. Το λάδι καρύδας έχει υψηλή περιεκτικότητα σε κορεσμένα λιπαρά οξέα μεσαίας αλύσου και εκεί έγκειται τα οφέλη για τον οργανισμό μας. Το κυριότερο λιπαρό οξύ που έχει είναι το λαυρικό, το οποίο έχει συσχετιστεί με την μείωση της “κακής” χοληστερόλης (LDL).

Τέλος, ως λιπαρό τρόφιμο επακόλουθο είναι το λάδι καρύδας να διαθέτει αρκετές θερμίδες. Έχει υπολογιστεί ότι μια κουταλιά της σούπας αποδίδει 130 θερμίδες. Γι’ αυτό πρέπει να καταναλώνεται με προσοχή.

Οφέλη του λαδιού καρύδας

Έχουν γίνει αρκετές μελέτες πάνω στη δράση του λαδιού καρύδας και πως επιδρά στην υγεία μας. Σε κάθε περίπτωση, όμως, απαιτείται περαιτέρω διερεύνηση επί του τροφίμου. Μέχρι στιγμής όμως έχουν διαπιστωθεί τα παρακάτω:

  • Τα κορεσμένα λιπαρά οξέα που έχει το λάδι καρύδας διαφέρουν από άλλα λίπη. Τα συγκεκριμένα είναι μεσαίας αλύσου και αυτό βοηθάει στη κάψη του σωματικού λίπους και μεταβολίζονται από τον οργανισμό μας με τέτοιο τρόπο που ενισχύουν την υγεία μας.
  • Πολλοί πληθυσμοί που χρησιμοποιούν εντατικώς το λάδι καρύδας στη διατροφή τους έχει φανεί ότι δεν παρουσιάζουν καρδιαγγειακές ασθένειες και μελέτες δείχνουν ότι ενισχύει την καρδιακή υγεία.
  • Φαίνεται ότι έχει αντιμικροβιακή δράση. Το λαυρικό οξύ μαζί με τη μονολαουρίνη μπορούν να επιδράσουν σε παθογόνους μικροοργανισμούς, όπως βακτήρια και μύκητες.
  • Η κατανάλωση τροφίμου με μεσαίας αλύσου λιπαρά οξέα, όπως το λάδι καρύδας, μειώνει την όρεξη και προκαλεί το αίσθημα κορεσμού. Αυτό έχει ως αποτέλεσμα τη μείωση σωματικού βάρους μακροπρόθεσμα.
  • Μερικές μελέτες έχουν δείξει ότι το λάδι καρύδας αυξάνει τα επίπεδα της “καλής” χοληστερόλης (HDL), η οποία συνδέεται με χαμηλότερο κίνδυνο εμφάνισης καρδιαγγειακών παθήσεων.
  • Είναι ευρεία η χρήση του λαδιού καρύδας σε καλλυντικά καθώς ενισχύει την ενυδάτωση του δέρματος, δίνει λάμψη σε δέρμα και μαλλιά και βελτιώνει τη στοματική υγεία.

Βάση των παραπάνω φαίνεται ότι το λάδι καρύδας (coconut oil) έχει πολλά οφέλη για την υγεία μας. Ωστόσο, η κατανάλωσή του πρέπει να γίνεται με μέτρο γιατί περιέχει πολλές θερμίδες. Είναι πολύ σημαντικό, επίσης, η επιλογή του λαδιού που θα χρησιμοποιήσουμε. Πρέπει να είναι το παρθένο λάδι καρύδας και όχι κάποιο ραφιναρισμένο για να έχουμε πρόσβαση στα οφέλη του.

Μαγειρεύοντας με λάδι καρύδας και οι χρήσεις του

Όπως όλα τα κορεσμένα λίπη, έτσι και το λάδι καρύδας (coconut oil), σε θερμοκρασία δωματίου είναι στερεό ενώ όταν θερμαίνεται υγροποιείται. Διατηρείται σε ντουλάπι, όχι σε ψυγείο, μακριά από φως. Είναι καλή επιλογή για άτομα που ακολουθούν χορτοφαγικές ή vegan δίαιτες να προστίθεται στις συνταγές για έξτρα γεύση ή για μαγείρεμα.

Λόγω των κορεσμένων λιπαρών οξέων που διαθέτει είναι ιδανικό για μαγείρεμα καθώς είναι εξαιρετικά σταθερό σε υψηλές θερμοκρασίες (έχει υψηλό σημείο καπνού 175οC). Για τηγάνισμα ή σοτάρισμα μπορείτε να χρησιμοποιήσετε 1-2 κουταλιές από το λάδι καρύδας για να μαγειρέψετε λαχανικά, αυγά, κρέας ή ψάρι. Μπορεί, ακόμα, να χρησιμοποιηθεί στο βράσιμο για να καλύψετε πουλερικά ή κρέας πριν προσθέσετε τα καρυκεύματα.

Το λάδι καρύδας μπορεί να αντικαταστήσει με οποιοδήποτε φυτικό λάδι ή το βούτυρο σε αναλογία 1:1 στις περισσότερες συνταγές. Αυτό που πρέπει να προσέξουμε είναι υλικά όπως τα αυγά και το γάλα να βρίσκονται σε θερμοκρασία δωματίου πριν αναμειχθούν με το λάδι καρύδας.

Τέλος, το λάδι καρύδας δίνει στις συνταγές μια έξτρα νοστιμιά και ειδικά σε ζεστά ροφήματα και σε smoothies.

Αν σας άρεσε το άρθρο διαβάστε ακόμα και το παρακάτω