Τα φουντούκια και οι θερμίδες τους

Φουντούκια, τα πάντα για τις ιδιότητες και τις θερμίδες τους

Όλοι γνωρίζουμε ότι οι ξηροί καρποί έχουν πολλά οφέλη για την υγεία μας. Είναι το σνακ που βρίσκεται στη τσάντα μας ή στο συρτάρι του γραφείου μας για να αναπληρώσουμε ενέργεια τις στιγμές που το ζητάει ο οργανισμός μας. Ας μιλήσουμε όμως πιο συγκεκριμένα για τα φουντούκια, το γάλα φουντουκιού και τις ιδιότητες τους στην υγεία μας αλλά και τις θερμίδες τους.

Τα φουντούκια τα παραλαμβάνουμε από το φυτό φουντουκιά, το οποίο μπορεί να είναι είτε ψηλό είτε θάμνος. Η λέξη “φουντούκια” προέρχεται από την φράση ποντικόν κάρυον δηλαδή «καρύδι του Πόντου» λόγω της καλλιέργειας της φουντουκιάς στον Πόντο τα αρχαία χρόνια. Έπειτα η λέξη ποντικόν πέρασε στα τουρκικά ως φουντουκ (τουρκική προφορά) κι έτσι έμεινε στα ελληνικά.

Στην Ελλάδα βρίσκουμε δύο ποικιλίες φουντουκιάς. Η μία είναι η ήμερη φουντουκιά ή λεπτοκαρυά που είναι μικρό δέντρο που δεν ξεπερνά τα 6 μέτρα σε ύψος και καλλιεργείται στην Ημαθία, στην Πέλλα, στην Δράμα και στη Καβάλα. Η άλλη ποικιλία είναι η αγριοφουντουκιά που είναι αυτοφυής και βρίσκεται μεμονωμένα σε διάφορα δάση της χώρας. Οι καρποί της είναι γνωστοί ως φουντούκια Κωνσταντινούπολης.

Πάμε, όμως, να δούμε για τα φουντούκια ιδιότητες και οφέλη.

Θρεπτική αξία φουντουκιών

Τα φουντούκια, όπως και άλλοι ξηροί καρποί, είναι πλούσια σε θρεπτικά συστατικά και έχουν υψηλή περιεκτικότητα σε πρωτεΐνες, λίπη, βιταμίνες και μέταλλα. Τα οφέλη είναι πολλαπλά και τα φουντούκια με τις ιδιότητες τους προάγουν την υγεία μας.

Χαρακτηριστικό των φουντουκιών είναι ότι διαθέτουν μεγάλες ποσότητες υγιούς λίπους. Είναι πλούσια πηγή μόνο- και πολυακόρεστων λιπών και έχουν ικανοποιητική ποσότητα ω-3 και ω-6 λιπαρών οξέων, όπως το ελαϊκό οξύ. Επίσης, είναι εξαιρετική πηγή βιταμίνης Ε, μαγγανίου, μαγνησίου και χαλκού και φέρει και ποσότητες βιταμίνης Β1. Ωστόσο, τα φουντούκια περιέχουν φυτικό οξύ που δρα μειώνοντας την απορρόφηση του σιδήρου, του ψευδαργύρου, του μαγνησίου και του ασβεστίου. Γι’ αυτό χρειάζεται προσοχή σε περίπτωση κάποιας διατροφικής ανεπάρκειας ο σχεδιασμός της καθημερινής διατροφής.

Τα φουντούκια έχουν σημαντικές ποσότητες αντιοξειδωτικών. Αυτό σημαίνει ότι προστατεύουν τον οργανισμό μας από το οξειδωτικό στρες και βοηθούν στη μείωση της «κακής» χοληστερόλης (LDL) στο αίμα. Η συνύπαρξη των αντιοξειδωτικών με τα υγιή λίπη, τις βιταμίνες και τα μέταλλα μπορεί να συμβάλλει στη μείωση εμφάνισης καρδιακών παθήσεων και ορισμένων μορφών καρκίνων, στην ομαλοποίηση της αρτηριακής πίεσης. Η πλειοψηφία των αντιοξειδωτικών βρίσκονται στο δέρμα του καρπού γι’ αυτό είναι καλύτερο να καταναλώνονται τα φουντούκια ολόκληρα και άψητα.

Φουντούκια και θερμίδες τους

Όσον αφορά το ζήτημα “φουντούκια θερμίδες” πρέπει να γίνουν κάποιες αναφορές. Όπως αναφέρθηκε τα φουντούκια έχουν υψηλή περιεκτικότητα σε πρωτεΐνες αλλά και λίπη. Επομένως, λογικό είναι τα φουντούκια να έχουν αρκετές θερμίδες:

Φουντούκια θερμίδες (περίπου 20): 176

Αν και είναι εξαιρετική τροφή για τον οργανισμό μας, το υψηλό θερμιδικό περιεχόμενο σηματοδοτούν την αναγκαία ύπαρξη ισορροπίας και μέτρου στην κατανάλωσή τους.

Τα φουντούκια στη γαστρονομία

Τα φουντούκια καταναλώνονται ωμά με ή χωρίς το δέρμα τους ως σνακ αλλά και ψημένα. Χρησιμοποιούνται ευρέως στη σοκολατοβιομηχανία, στη ζαχαροπλαστική αλλά και στην αρτοποιία όπου αλέθονται μαζί με σιτάρι για την παρασκευή ψωμιού. Μπορούν να προστεθούν ως συστατικό σε συνταγές αλλά και να πάρουμε τους χυμούς τους για παρασκευή ροφημάτων.

Γάλα φουντουκιού

Υπάρχει το φουντουκοβούτυρο που έχει μεγάλη διατροφική αξία αλλά είναι υψηλό σε θερμίδες αλλά και το γαλα φουντουκιου. Συγκεκριμένα για το γάλα φουντουκιού του εμπορίου έχει πρόσθετη ζάχαρη και συντηρητικά αλλά μπορείς να φτιάξεις μόνη/-ος σου στο σπίτι μόνο με νερό και φυσικά φουντουκιά.

Τα βήματα είναι απλά:

Μουλιάζουμε τα φουντούκια για 8 ώρες σε νερό. Τα φουντούκια πρέπει να είναι ωμά και όχι ψημένα.

Στη συνέχεια, σε μίξερ βάζουμε το νερό και τα φουντούκια και τα χτυπάμε μέχρι να πολτοποιηθούν. 3 φλιτζάνια νερό αντιστοιχούν σε 1 φλιτζάνι φουντούκια

Στραγγίζουμε καλά σε πετσέτα ή τούλι μέχρι να πάρουμε όλο το γάλα φουντουκιού.

Φυλάσσεται σε μπουκάλι με καπάκι στο ψυγείο έως και 4 μέρες.

Τα φουντούκια έχουν εδραιωθεί φυσικά στη ζαχαροπλαστική. Σε όλους μας είναι γνωστή και αγαπημένη η πραλίνα φουντουκιού. Τέλος, μπορούν να προστεθούν σε σαλάτες, σε γιαούρτι και σε διάφορα γλυκά ή τριμμένο σε ρύζι ή κινόα. Σε κάθε περίπτωση τα φουντούκια όπως κι αν αξιοποιηθούν είναι μια θρεπτική πηγή που πρέπει να ενσωματωθεί στη διατροφή μας αρκεί να μην είμαστε αλλεργικοί.

Αν σας άρεσε το άρθρο διαβάστε και το παρακάτω.