Πίσω

Γλουτένη

Όλο και πιο συχνά ακούμε άτομα να ακολουθούν διατροφή χωρίς γλουτένη. Είναι ένας σύγχρονος τρόπος διατροφής που έχει θέσει γερές βάσεις στην αγορά για την ύπαρξη προϊόντων gluten free. H gluten free δίαιτα περιλαμβάνει όλα τα τρόφιμα εξαιρουμένων όσων περιέχουν την πρωτεΐνη γλουτένη. Αυτός ο τύπος διατροφής συνίσταται για άτομα που πάσχουν από κοιλιοκάκη ή έχουν δυσανεξία στη γλουτένη.

Τι είναι η γλουτένη;

Η γλουτένη είναι μία πρωτεΐνη που βρίσκεται σε προϊόντα δημητριακών καρπών όπως σίκαλη, κριθάρι και σιτάρι. Παίζει σημαντικό ρόλο στη δομή του τελικού προϊόντος καθώς δημιουργεί ένα κολλώδες δίκτυο σε προϊόντα που παρασκευάζονται από αλεύρι και συμβάλλει στο φούσκωμα. Ωστόσο, επιφέρει αρνητικές συνέπειες σε άτομα με κοιλιοκάκη ή άτομα που έχουν αλλεργία ή δυσανεξία στην γλουτένη.

Τροφές προς αποφυγή γλουτένης

Η αποφυγή της γλουτένης στη διατροφή μας είναι ένα δύσκολο εγχείρημα καθώς απαντάται σε πολλά κοινά συστατικά που προστίθενται στα τρόφιμα εκτός από τα προφανή. Τροφές που έχουν γλουτένη είναι:

  • Τρόφιμα με βάση το κριθάρι, τη σίκαλη, το σιτάρι, τη βύνη και τη μαγιά μπύρας
  • Προϊόντα όπως ψωμί, ζυμαρικά, σιτηρά κ.α.
  • Προϊόντα όπως κέικ, μπισκότα, μάφινς, αρτοσκευάσματα
  • Σνακ όπως μπάρες, μούσλι, κράκερ, πατατάκια
  • Σάλτσες όπως σάλτσα σόγιας, σάλτα teriyaki
  • Μαρινάδες
  • Dressing για σαλάτες
  • Μπύρα

Ωστόσο, άτομα που απαγορεύεται να καταναλώνουν γλουτένη μπορούν να τα εντάξουν στη διατροφή τους αρκεί να παρασκευάζονται από υλικά gluten free. Ειδικά στο εμπόριο υπάρχουν προϊόντα όπως μπισκότα ή ζυμαρικά που φέρουν στην ετικέτα τους την ένδειξη gluten free. Ο πιο εύκολος τρόπος, όμως, να αποφύγει κανείς τη γλουτένη είναι να επιλέγει μη επεξεργασμένα τρόφιμα με ένα μόνο κύριο συστατικό.

Τρόφιμα προς κατανάλωση στη gluten free diet

Μία δίαιτα χωρίς γλουτένη έχει πρόσβαση σε πολλά τρόφιμα. Αυτά είναι:

  • Κρέατα, ψάρια, αυγά
  • Γάλα, γιαούρτι, τυρί (αρκεί να μην έχουν προσθήκες υλικών που έχουν γλουτένη)
  • Φρούτα, λαχανικά
  • Σιτηρά όπως κινόα, ρύζι, φαγόπυρο, καλαμπόκι, αλεύρι αμυγδάλου/σόγιας/ρεβυθιού/καρύδας
  • Ξηροί καρποί και σπόροι
  • Φυτικά έλαια και βούτυρο
  • Βότανα και μπαχαρικά

Σε κάθε περίπτωση πρέπει να διαβάζουμε ΠΑΝΤΑ ΤΗΝ ΕΤΙΚΕΤΑ των προϊόντων για να σιγουρευτούμε ότι δεν περιέχουν γλουτένη.

Τα πλεονεκτήματα και τα μειονεκτήματα της gluten free διατροφής
Από μία τέτοια διατροφή μπορούμε να έχουμε οφέλη αλλά και προβλήματα αν την ακολουθήσουμε. Άτομα που έχουν πρόβλημα με την γλουτένη πρέπει υποχρεωτικά να ακολουθήσουν αυτή τη διατροφή για την προστασία του οργανισμού τους. Όσοι επιλέγουν ως τρόπος ζωής την gluten free διατροφή θα πρέπει αν ζυγίσουν τα θετικά και τα αρνητικά.
Η gluten free διατροφή έχει ως κύριο σκοπό να ανακουφίσει τα άτομα με κοιλιοκάκη ή δυσανεξία στη γλουτένη από τα συμπτώματα της νόσου και να έχουν μία ποιοτική ζωή. Επίσης, βοηθάει στη μείωση χρόνιας φλεγμονής. Ένα ακόμα όφελος αυτής της διατροφής είναι ότι συμβάλλει στη τόνωση της ενέργειας και προωθεί την απώλεια βάρους.
Από την άλλη μεριά, όταν ακολουθείς gluten free διατροφή υπάρχει ο κίνδυνος διατροφικών ελλείψεων και η πρόκληση δυσκοιλιότητας.

Διαφήμιση
Διαφήμιση

Μοιράσου το

Κάτι μαγειρεύεται