Η αντιγήρανση σαν τρόπος ζωής

Βλέπετε το πρόσωπο σας στον καθρέφτη και εύχεστε να δείχνατε νεότερη και πιο λαμπερή;

Παρασκευάσματα με κολλαγόνο και υαλουρονικό που τάζουν νιότη και σφρίγος έχουν κατακλύσει την αγορά… Μήπως όμως η λύση βρίσκεται στην τροφή;

Η Επιστήμη της Διατροφής σήμερα έχει αποδείξει ότι τα θρεπτικά συστατικά των τροφών εμπλέκονται στις διαδικασίες γήρανσης. Μέσα από τα μεταβολικά μονοπάτια της απορρόφησης, αποθήκευσης, βιοδιαθεσιμότητας, βιοενεργοποίησης όλων των μακροθρεπτικών στοιχείων (υδατάνθρακες, πρωτεΐνες, λίπη) και μικροθρεπτικών (βιταμίνες, μέταλλα, ιχνοστοιχεία).

Συγκεκριμένα,

  • Τα σκούρα πράσινα φυλλώδη λαχανικά όπως το σπανάκι και το λάχανο προσφέρουν αντιοξειδωτικά που προστατεύουν από τις ελεύθερες ρίζες και την καταστροφή του κολλαγόνου.
  • Τα κόκκινα το ενισχύουν.
  • Τα πορτοκαλί αναδομούν το κολλαγόνο.
  • Ψάρια πλούσια σε Ω-3 λιπαρά, όπως ο σολομός, το σκουμπρί και ο τόνος παρέχουν τα απαραίτητα αμινοξέα για να κρατηθεί το δέρμα σας σφιχτό και ελαστικό.
  • Όλα τα κόκκινα φρούτα όπως οι φράουλες, τα σμέουρα, τα βατόμουρα και τα μούρα περιέχουν αντιοξειδωτικά τα οποία καταπολεμούν τις ελεύθερες ρίζες του δέρματος και ενισχύουν  το κολλαγόνο.
  • Το σκόρδο περιέχει ταυρίνη και λιποϊκό οξύ που βοηθούν στην αναδόμηση του κατεστραμμένου κολλαγόνου. Είναι επίσης εξαιρετική πηγή θείου, ένα σημαντικό μέρος της παραγωγής του κολλαγόνου. Όλες θέλουμε ένα λαμπερό και σφριγηλό δέρμα!
  • Και ναι, μας «ρίχνει» τη διάθεση να βλέπουμε το δέρμα μας να χάνει τη λάμψη του.

Ποιες τροφές όμως πρέπει να αποφεύγουμε για να φρενάρουμε το χρόνο;

  • H υπερβολική ζάχαρη μπορεί να συμβάλει στην υποβάθμιση του κολλαγόνου και της ελαστίνης. Λίγο φρουτάκι, ή μια μικρή ποσότητα μελιού θα ικανοποιήσει την επιθυμία μας για γλυκό!
  • Το άσπρο ψωμί, τα ζυμαρικά, το άσπρο ρύζι, τα αρτοσκευάσματα και τα δημητριακά, θεωρούνται τρόφιμα υψηλού γλυκαιμικού δείκτη. Επηρεάζουν το σάκχαρο στο αίμα και μειώνουν το κολλαγόνο μας ! Αν τα αντικαταστήσουμε με φυσικούς υδατάνθρακες όπως γλυκοπατάτες, καστανό ρύζι, φαγόπυρο, κεχρί, πλιγούρι και κινόα τότε θα δούμε την διαφορά στο δέρμα μας.
  • Η καφεΐνη δρα σαν διουρητικό, αφυδατώνει το σώμα, ξηραίνει την επιδερμίδα και κάνει το δέρμα μας  θαμπό. Δοκίμαστε πράσινο τσάι! Το δέρμα θα επωφεληθεί από τις κατεχίνες και τις πολυφαινόλες που βοηθούν στη διατήρηση της ελαστίνης και στην ενυδάτωση της επιδερμίδας μας!

Πάντα σταθερά στην πρώτη γραμμή και το μόνο αποδεδειγμένο φάρμακο που μας κρατά νέες είναι η σωματική άσκηση. Αντισταθμίζει τις αρνητικές επιδράσεις της φλεγμονής και της φθοράς και τακτοποιεί με μοναδικό τρόπο την ισορροπία στη χημεία του σώματος!

  • Η αερόβια άσκηση αυξάνει τον καρδιακό ρυθμό και προκαλεί εφίδρωση. Είναι ένας εξαιρετικά αποτελεσματικός τρόπος για να βελτιωθεί η διάθεση, να αυξηθεί η ενέργεια και να αλλάξει ο εγκέφαλος την προσοχή του.
  • Χρήσιμο tip! Για καλύτερα αποτελέσματα, προσπαθήστε να αφιερώνετε τουλάχιστον 30 λεπτά σωματικής δραστηριότητας καθημερινά. Αν είναι δύσκολο να χωρέσει στο πρόγραμμά σας, “μοιράστε” τη δραστηριότητα σε δύο ή τρία μικρότερα μέρη.
  • Όταν το στρες “φουντώνει” ενώ είστε στη δουλειά, προσπαθήστε να κάνετε ένα γρήγορο διάλειμμα. Έτσι, θα απομακρύνετε την προσοχή σας από την αγχωτική κατάσταση. Κάντε αμέσως μια βόλτα έξω από το χώρο εργασίας, αν είναι δυνατόν ή εστιάστε την προσοχή μέσα σας σε καταστάσεις και εικόνες που σας χαλαρώνουν για λίγα λεπτά χωρίς καμία σκέψη.

Από την Δρ. Άννα Παπαγεωργίου 

Κλινική Διαιτολόγο και Καθ. Φυσικής αγωγής 

Υπεύθυνη Κλινική Διαιτολόγο, Ιατρείο Ελέγχου Βάρους, Παιδιατρική Κλινική “Μητέρα”

Ερευνήτρια στο Πανεπιστημιακό Ινστιτούτο Υγείας, Μητέρας Παιδιού και Ιατρικής Ακριβείας  της Ιατρικής Σχολής Αθηνών 

Υπεύθυνη σχεδιασμού προγραμμάτων προαγωγής της υγείας «ΕΥΡΩΣΤΙΑ»