Καροτο θερμιδες και οφελη

Τα καρότα ανήκουν στην κατηγορία των λαχανικών και ίσως είναι από τα πιο αγαπημένα λαχανικά των παιδιών. Το πορτοκαλί χρώμα του σε συνδυασμό με την τραγανότητα και την γλυκιά γεύση το καθιστούν το νούμερο ένα λαχανικό για σνακ. Επιπλέον, το καροτο έχει λίγες θερμιδες, πολλές βιταμινες και πολλά οφελη για την υγεία μας. Με λίγα λόγια το καρότο έχει υψηλή διατροφική αξία.

Τα καρότα είναι ριζώδη λαχανικά που πρωτοεμφανίστηκαν στο Αφγανιστάν αν και από την αρχαιότητα ήταν γνωστό ως σταφυλινός ή δαύκος και χρησιμοποιούνταν για φαρμακευτικούς λόγους. Η καλλιέργειά του στη Ευρώπη ξεκίνησε τον 13ο αιώνα και ήταν χρώματος μωβ λόγω κάποιων χρωστικών που περιείχε. Πλέον υπάρχουν διάφορες ποικιλίες καρότου σε διαφορετικές αποχρώσεις όπως κίτρινο, κόκκινο και λευκό.

Η υψηλή για το καρότο διατροφική αξία σε συνδυασμό με το θέμα καροτο οφελη καθιστούν αυτό το λαχανικό την τραγανή απόλαυση διαχρονικά. Μπορεί να καταναλωθεί ωμό είτε σκέτο είτε σε σαλάτες, σαν τουρσί ή μαγειρεμένο. Συνδυάζεται συνήθως με λάχανο σε σαλάτες ενώ είναι χαρακτηριστικό λαχανικό της φασολάδας και του αρακά.

Καρότο διατροφική αξία

Τα καρότα αποτελούν σημαντική πηγή βιταμινών και μετάλλων όπως κάλιο. Έχουν υψηλή περιεκτικότητα σε νερό (85-95%) και αποτελείται από περίπου 10% υδατάνθρακες. Έχουν ελάχιστο λίπος και πρωτεΐνη ενώ φέρουν αρκετές ποσότητες φυτικών ινών.

Το καρότο κατατάσσεται στα τρόφιμα χαμηλού γλυκαιμικού δείκτη (16-60) που σημαίνει ότι δεν αυξάνει απότομα και γρήγορα τα επίπεδα σακχάρου στο αίμα καθιστώντας το ιδανικό σνακ για διαβητικούς. Να σημειώσουμε ότι τα ωμά καρότα έχουν χαμηλότερο γλυκαιμικό δείκτη από τα μαγειρεμένα. Επίσης, οι ίνες που περιέχουν συμβάλουν στα επίπεδα του σακχάρου ενώ μειώνουν και τον κίνδυνο εμφάνισης δυσκοιλιότητας.

Τέλος, τα καρότα είναι πλούσια σε φυτικές ενώσεις, κυρίως καροτενοειδών όπως η β-καροτίνη και η λουτεΐνη κι έτσι υπάρχει μειωμένος κίνδυνος εμφάνισης πολλών ασθενειών αν καταναλώνονται συχνά. Μάλιστα, η κατανάλωση λίπους με καρότα βοηθά στην καλύτερη απορρόφηση της β-καροτίνης.

Συμπερασματικά, μπορούμε να πούμε η σημαντική για το καρότο διατροφική αξία αποφέρει τεράστια οφέλη για την υγεία μας.

Καροτα θερμιδες

Το καρότο συνίσταται προς κατανάλωση σε διάφορες δίαιτες. Προτιμάται να καταναλώνεται ως σνακ ή τριμμένο σε σαλάτες. Ο λόγος φυσικά είναι οι θερμίδες του. Το ζήτημα “καροτο θερμιδες” θα απασχολήσει κι εδώ αλλά με θετικό τρόπο. Δηλαδή:

Καροτο θερμιδες (μεσαίου μεγέθους): 25

Όπως καταλαβαίνουμε για το καροτο με θερμιδες μόλις 25 σίγουρα είναι σύμμαχος της διατροφής μας.

Είναι αναμενόμενο πως όταν το καρότο προστίθεται σε σαλάτες να προσλαμβάνουμε περισσότερες θερμίδες λόγω κυρίως του ελαιολάδου αλλά και των άλλων λαχανικών. Συγκεκριμένα:

  • Καροτα σαλάτα ωμά με 1 κσ ελαιόλαδο θερμιδες (μερίδα): 175
  • Σαλατα λαχανο καροτο θερμιδες χωρίς λάδι (200 γραμμάρια): 86

Καροτο βιταμινες

Όπως αναφέρθηκε προηγουμένως τα καρότα είναι εξαιρετική πηγή βιταμινών. Εκείνες που ξεχωρίζουν είναι η βιταμίνη Α, Κ, C και κάποιες αλλά σε μικρότερες ποσότητες του συμπλέγματος Β. Πιο αναλυτικά για το καροτο βιταμινες:

Βιταμίνη Α: Τα καρότα είναι πλούσια σε β-καροτίνη η οποία μετατρέπεται στον οργανισμό μας σε βιταμίνη Α. Αυτή η βιταμίνη συμβάλλουν στη διατήρηση της υγείας των ματιών χωρίς όμως να διορθώνουν τα ήδη υπάρχοντα προβλήματα όρασης. Το καρότο παρέχει το 73% των ημερήσιων αναγκών σε βιταμίνη Α.

Βιταμίνη Κ: Είναι σημαντική για την πήξη του αίματος και προάγει την υγεία των οστών. Το καρότο παρέχει το 9% των ημερήσιων αναγκών σε βιταμίνη Κ.

Βιταμίνη C: Συσχετίζεται με ένα υγιές ανοσοποιητικό σύστημα. Συμβάλλει στην καλύτερη απορρόφηση σιδήρου από τον οργανισμό μας. Λειτουργεί ως αντιοξειδωτικό καθώς καταπολεμά τις ελεύθερες ρίζες που ευθύνονται για πολλές ασθένειες. Το καρότο παρέχει το 5% των ημερήσιων αναγκών σε βιταμίνη C.

Βιταμίνες του συμπλέγματος Β: Συμμετέχουν στη μετατροπή των τροφίμων σε ενέργεια.

Καροτο οφελη

Τα εντυπωσιακά για το καροτο οφελη είναι πλέον αποδεδειγμένα και πρέπει να δώσουμε βάση. Είναι το τραγανό super λαχανικό που οφείλει τις ιδιότητές του κυρίως στα αντιοξειδωτικά που φέρει καθώς προσφέρουν πολλά οφέλη για την υγεία. Τα καροτενοειδή είναι αυτά που συσχετίζουν το καροτο με τα οφελη για τον οργανισμό μας. Ποια είναι όμως αυτά;

  1. Μείωση “κακής” χοληστερόλης στο αίμα: τα υψηλά ποσοστά φυτικών ινών που παρέχει το καρότο συμβάλλουν στην μείωση της LDL χοληστερόλης.
  2. Μειωμένος κίνδυνος εμφάνισης καρκίνου: Τα καροτενοειδή προστατεύουν τον οργανισμό μας από διάφορους τύπους καρκίνων.
  3. Απώλεια βάρους: Αν βρίσκεστε σε διαδικασία απώλειας βάρους τα καρότα είναι το ιδανικό σνακ που θα σας χορτάσει με πολύ λίγες θερμίδες (καροτο θερμιδες: 25).
  4. Υγεία ματιών: Η υψηλή περιεκτικότητα βιταμίνης Α συμβάλλει στην υγεία των ματιών. Άτομα με προβλήματα όρασης δεν λαμβάνουν συνήθως επαρκείς ποσότητες βιταμίνης Α.
  5. Επούλωση πληγών: Η βιταμίνη C είναι υπεύθυνη για την επούλωση πληγών καθώς συμβάλλει στη παραγωγή κολλαγόνου που βρίσκεται στο δέρμα και στους συνδετικούς ιστούς.

Βάση των παραπάνω είναι κατανοητό ότι το καροτα με λίγες θερμιδες αποφέρουν σημαντικά οφέλη μέσω της υψηλής διατροφικής αξίας του. Μην το ξεχνάτε να το εντάσσεται στη διατροφή σας!

Αν σε έπεισαν τα οφέλη του καρότου στην υγεία μας βάλτο σε ένα κέικ που θα το λατρέψεις. Δες εδώ τη συνταγή για ένα επιτυχημένο carrot cake.

Κεικ καροτου (Carrot Cake)