Βιταμίνη D: Η πιο φυσική βιταμίνη

Η βιταμίνη D είναι μία από τις πιο σημαντικές βιταμίνες μιας και η πρόσληψή της γίνεται με δύο διαφορετικούς τρόπους: μέσω της διατροφής και μέσω της έκθεσης στον ήλιο. Μάλιστα η έκθεση στον ήλιο είναι άκρως καθοριστική αφού η σύνθεσή της στο δέρμα μας εξαρτάται σε ποσοστό 90% από την έκθεση μας στον ήλιο και σε ποσοστό 10% από την διατροφή μας. Η ύπαρξη της είναι πολύ σημαντική αφού διασφαλίζει συνολικά την υγεία μας. Από την άλλη πλευρά, η έλλειψη της προκαλεί δυσάρεστες συνέπειες στην υγεία μας όπως περισσότερη κόπωση, μυϊκούς πόνους κ.α.

Ίσως είναι η πιο φυσική βιταμίνη, κυρίως γιατί η βιταμίνη D είναι γνωστή ως «βιταμίνη του ήλιου».  Αυτό όμως δεν σημαίνει ότι όλοι οι άνθρωποι την έχουν σε πλεόνασμα από τη στιγμή που εκτίθενται στον ήλιο. Το μεγαλύτερο μέρος της μέρας μας το περνάμε σε εσωτερικούς κλειστούς χώρους ή φοράμε γυαλιά ηλίου ή αντιηλιακό με αποτέλεσμα να μην είναι εύκολη η σύνθεσή της από τον οργανισμό μας. Ιδίως κατά την πρώτη αλλά και δεύτερη καραντίνα της χρονιάς είναι πολύ λογικό να παρατηρείται μείωση της πρόσληψής της από τον οργανισμό μας, από την στιγμή που υποχρεωθήκαμε να μείνουμε περισσότερο σπίτι. Ταυτόχρονα θα πρέπει να προσέχουμε πολύ και το τι τρώμε αφού ο δυτικός τρόπος διατροφής με τα γρήγορα και τηγανητά φαγητά δεν ενδείκνυται για την επαρκή πρόσληψή της σε αντίθεση με τη μεσογειακή διατροφή που μας την προσφέρει απλόχερα.

Η βιταμίνη D, είναι πολύ σημαντική για την υγεία μας αφού έχει διαπιστωθεί ότι βοηθά στη ρύθμιση του σακχάρου στο αίμα, στην τόνωση του ανοσοποιητικού, στη βελτίωση της διάθεσής μας και πολλών ακόμα ψυχολογικών και ψυχιατρικών νόσων.

Πού τη βρίσκουμε;

Ο πιο σημαντικός τρόπος πρόσληψης της βιταμίνης D, είναι μέσα από την έκθεση μας στον ήλιο. Έτσι είναι εξαιρετικής σημασίας το να εκθέτουμε τον οργανισμό μας στον ήλιο καθημερινά περίπου 15 λεπτά, όπως μας λένε οι ειδικοί.

Ο δεύτερος τρόπος για να αυξήσουμε τα επίπεδα της βιταμίνης D στον οργανισμό μας είναι να επιλέξουμε να εντάξουμε στη διατροφή μας, τροφές που είναι πλούσιες στη βιταμίνη αυτή. Τέτοιες τροφές είναι τα:

Ίσως είναι η πλουσιότερη τροφή σε βιταμίνη D. Εδώ αναφερόμαστε στα ψάρια όπως είναι το σκουμπρί, η σαρδέλα, η ρέγγα, ο σολομός, ο τόνος τα οποία είναι πλούσια σε καλά λιπαρά και βιταμίνη D. Δεν θα πρέπει όμως να ξεχνάμε και τις γαρίδες και τα στρείδια που διαθέτουν πολύ λίγες θερμίδες και μεγάλες ποσότητες βιταμίνης D!

Τα μανιτάρια είναι μία φυτική πηγή πρόσληψης της βιταμίνης D και συγκεκριμένα της βιταμίνης D2. Μάλιστα, τα άγρια μανιτάρια έχουν υψηλότερη περιεκτικότητα στη βιταμίνη από ότι τα μανιτάρια που βρίσκουμε στο εμπόριο.

Τα αγαπημένα μας αυγά είναι και αυτά μία πολύ καλή πηγή βιταμίνης D και εντάσσονται πολύ εύκολα στο καθημερινό διαιτολόγιο μας. Ιδιαίτερα οι κρόκοι των αυγών είναι αυτοί που μπορεί να έχουν την μεγαλύτερη περιεκτικότητα σε βιταμίνη D, ωστόσο αυτό μεταβάλλεται και εξαρτάται από το κοτόπουλο. Η τροφή των κοτόπουλων επηρεάζει κατά πολύ την περιεκτικότητα του κρόκου σε βιταμίνη D και έτσι οι κότες που εκτίθενται περισσότερο στον ήλιο ή τρέφονται με δημητριακά δημιουργούν κρόκους αυγών με υψηλή περιεκτικότητα βιταμίνης D.

Άλλες τροφές πλούσιες σε βιταμίνη D:

Μουρουνέλαιο, χυμός πορτοκάλι, γαλακτοκομικά προϊόντα όπως είναι το γάλα και το γιαούρτιτόφου,  δημητριακά

 

Κάνοντας συχνά τις εξετάσεις μας και όσο μας παρακολουθεί ο γιατρός μας , μπορούμε να ελέγξουμε τα επίπεδα των βιταμινών στον οργανισμό μας. Μόνο έτσι μπορούμε να κρίνουμε αν έχουμε έλλειψη και ανεπάρκεια ή αν υπάρχει ο κίνδυνος υπερβιταμίνωσης ή όχι. Αφού συμβουλευτούμε το γιατρό μας, μπορούμε να εντάξουμε στη διατροφή μας τις τροφές αυτές ακόμα όμως και τα συμπληρώματα διατροφής που ναι μεν είναι ωφέλιμα αλλά η κατάχρησή τους είναι επικίνδυνη για τον οργανισμό μας.

Όλοι μαζί μπορούμε να καταφέρουμε (και να γράφουμε) περισσότερα από ό,τι ο καθένας μόνος του.

Σας Προτείνουμε