Η παραδοσιακή πίτα στη σύγχρονη εποχή

Η πρώτη της ονομασία ήταν πλακούς, που σημαίνει παχιά γλυκίσματα φούρνου ή τηγανιού. Είχε και έχει ακόμα διάφορα σχήματα, στρογγυλό ημικυκλικό, τετράγωνο, πυραμιδοειδές. Σήμερα το όνομά της το παίρνει από το σχήμα και τα υλικά που την απαρτίζουν, και αποτελεί αναπόσπαστο στοιχείο των οικογενειακών τραπεζιών αλλά και των γιορτών. Τι είναι; Μα φυσικά η πίτα.

Οι πίτες αποτελούν μεγάλο μέρος της παράδοσής μας. Περνάει από γενιά σε γενιά και όλοι μας έχουμε την εικόνα της γιαγιάς να ψήνει το ταψί με την πίτα που έχει σηκωθεί από τα χαράματα να φτιάξει για να υποδεχθεί τα εγγόνια της.

Οι καιροί όμως σήμερα έχουν αλλάξει. Η απαιτητική και γρήγορη καθημερινότητα, η αλλαγή του τρόπου ζωής αλλά και των διατροφικών συνηθειών τα τελευταία χρόνια έχει επηρεάσει καταλυτικά την αναζήτηση γρήγορων και εύκολων λύσεων για να μπορούμε και να διατηρούμε την παράδοση αλλά και την υψηλή θρεπτική αξία των σπιτικών φαγητών και ίσως να τα πηγαίνουμε ένα βήμα παραπέρα από αυτό που έκαναν οι μανάδες και οι γιαγιάδες μας. Πώς; Με τη χρήση έτοιμου κατεψυγμένου φύλλου υψηλής διατροφικής αξίας που μας γλυτώνει χρόνο αλλά και χρήμα από το να πάρουμε τα υλικά, να φτιάξουμε τη ζύμη, να σταθεί, να φουσκώσει και σιγά σιγά να πλάσουμε ένα ένα τα φύλλα.

Τι θετικά έχει η χρήση κατεψυγμένης ζύμης;

1. Άμεση διαθεσιμότητα για την παρασκευή σπιτικών παραδοσιακών συνταγών όπως πίτες ή πίτσα, λόγω της μεγάλης διάρκειας ζωής των κατεψυγμένων ζυμών στην κατάψυξη (έως 2 χρόνια περίπου).
2. Δεν απαιτείται πολύς χρόνος προετοιμασίας κάτι που είναι πολύ σημαντικό για τη σύγχρονη νοικοκυρά της οποίας ο χρόνος είναι πολύτιμος. Έτσι μπορεί να παρέχει πλήρη και ισορροπημένα γεύματα στην οικογένειά της πλούσια σε θρεπτικά συστατικά εύκολα και γρήγορα.
3. Έχει οικονομική τιμή πώλησης. Πέρα από την εξοικονόμηση σε χρόνο είναι και εξοικονόμηση χρήματος καθώς αποφεύγει να πάρει όλα αυτά τα υλικά που θα χρειαζόταν για να φτιάξει μια φρέσκια ζύμη και μπορεί τελικά να μην χρησιμοποιούνταν όλα.
4. Γνωρίζουμε τι τρώμε. Η διατροφική ετικέτα που υπάρχει στη συσκευασία βοηθάει τον καταναλωτή να κάνει συνειδητές επιλογές και του δίνει τη δυνατότητα να συνυπολογίζει τις θερμίδες και τα θρεπτικά συστατικά της ζύμης στις ημερήσιες ανάγκες του. Έτσι, ακόμα και άτομα που επιθυμούν να χάσουν βάρος ή να διατηρήσουν την απώλεια βάρους έχουν τη δυνατότητα να εντάξουν τις πίτες στη διατροφή τους με μια σωστή επιλογή των υλικών γέμισης ή ακόμα και άτομα που επιθυμούν να ελέγξουν τους υδατάνθρακες ή τα λιπαρά που προσλαμβάνουν λόγω ύπαρξης διαβήτη ή/και καρδιαγγειακών νοσημάτων είναι σε θέση να γνωρίζουν τι τρώνε. Σε αντίθεση με τη σπιτική ζύμη, η σύσταση της οποίας σε θερμίδες και θρεπτικά συστατικά εξαρτάται από την κάθε νοικοκυρά, ανάλογα τη συνταγή που έχει, την ποσότητα και την ποιότητα των πρώτων υλών που προσθέτει, και δεν μπορεί να γνωρίζει η κάθε νοικοκυρά τη θερμιδική αξία της ζύμης που θα παράγει ώστε να την εντάξει ισορροπημένα στη διατροφή της στα πλαίσια ενός ισορροπημένου τρόπου διατροφής και ζωής.

Η ποικιλία της πίτας είναι τεράστια. Η γέμιση της διαφέρει και μπορεί να παρασκευαστεί με την ανάμιξη διαφόρων υλικών (είτε αυτά είναι λαχανικά, είτε κρέατα, είτε φρούτα κτλ) ανάλογα με τις εκάστοτε επιθυμίες και προτιμήσεις μας. Συνηθισμένες πίτες στην διατροφή των Ελλήνων αποτελούν η σπανακόπιτα, η πρασόπιτα, η τυρόπιτα, η χορτόπιτα, η κρεμμυδόπιτα, η κοτόπιτα, η κολοκυθόπιτα, η κρεατόπιτα, η μηλόπιτα κλπ.

Ένα παραδοσιακό κομμάτι χορτόπιτας αποδίδει περίπου 200 θερμίδες και πληθώρα βιταμινών και αντιοξειδωτικών από την ποικιλία λαχανικών που περιέχει. Έτσι μπορεί να αποτελέσει ένα μικρό πλήρες γεύμα είτε ως μεσημεριανό είτε ως ένα ελαφρύ βραδινό. Το κρίσιμο συστατικό το οποίο καθορίζει και το ποσό των θερμίδων που περιέχεται σε αυτές είναι τα λιπαρά. Γι’ αυτό είναι σημαντικό να επιλέγουμε ελαιόλαδο ή/και φυτική μαργαρίνη γθα να την παρασκευάσουμε αλλά και προϊόντα χαμηλά σε λιπαρά.

Χρησιμοποιούμε την παράδοση με τον τρόπο μας για να έρθουμε ένα βήμα πιο κοντά στη Μεσογειακή Διατροφή που τόσο έχει εκθειαστεί για τις ευεργετικές επιδράσεις της στην υγεία και τη μακροζωία ανά τον κόσμο και με την πάροδο των χρόνων. Η αναζήτηση τρόπων και διεξόδων που μας λύνουν τα χέρια είναι το κλειδί σε αυτό!

Ο Δρ Αναστάσιος Παπαλαζάρου είναι Διαιτολόγος - Διατροφολόγος, Πτυχιούχος και Διδάκτορας Χαροκοπείου Πανεπιστημίου

Σας Προτείνουμε