Η ζάχαρη και τα υποκατάστατά της

Μικροί μεγάλοι αγαπάνε τη γλύκα που προσδίδει στα γλυκά αλλά και στα αλμυρά παρασκευάσματα. Η ζάχαρη που αγαπάμε και μισούμε ταυτόχρονα, γιατί  μας αρέσει, αλλά συχνά θέλουμε ή πρέπει να την αποφύγουμε. Και έχει μπει τόσο έντονα στην καθημερινότητα μας μέσω της μαγειρικής και της ζαχαροπλαστικής αλλά και των επεξεργασμένων τροφίμων που υπάρχει σχεδόν παντού.

Υπάρχουν φυσικοί και τεχνικοί τρόποι για να αντικαταστήσουμε στις δικές μας παρασκευές τη ζάχαρη. Ας δούμε τα δημοφιλέστερα υποκατάστατα ζάχαρης.

Φυσικά υποκατάστατα της ζάχαρης

Κάποια φυσικά υποκατάστατα ζάχαρης , που έχουν άδεια κυκλοφορίας, περιέχονται σε τυποποιημένα προϊόντα. Όλα αυτά κοστίζουν περισσότερο από τη ζάχαρη, είναι λιγότερο γλυκά από αυτήν και, όταν υπερκαταναλώνονται, έχουν συχνά δυσμενείς επιπτώσεις στο γαστρεντερικό σύστημα (ειδικά στα παιδιά), προκαλώντας διάρροιες, φουσκώματα κ.ά. Στις ετικέτες των προϊόντων, όπου περιέχονται, οι ακόλουθες ουσίες αναγράφονται και ως Ε, επειδή είναι πρόσθετα που χρησιμοποιούνται είτε για να δώσουν γλυκιά γεύση είτε για συντήρηση. Δίνουν από 0,2 έως 2,4 kcal/γρ.

ζάχαρη υποκατάστατα

Σορβιτόλη (E420)

Είναι ένα παράγωγο της γλυκόζης. Βρίσκεται σε ορισμένα φρούτα και λαχανικά, και χρησιμοποιείται στην παραγωγή διαβητικών τροφών, όπως είναι η μαρμελάδα, τα κονσερβοποιημένα φρούτα και η σοκολάτα. Η θερμιδική της αξία είναι ίδια με εκείνη της γλυκόζης.

Μαννιτόλη (E421)

Βρίσκεται στον ανανά, στις ελιές, στα σπαράγγια, στις γλυκοπατάτες, στα καρότα και σε ορισμένα διαιτητικά προϊόντα. Περιέχεται σε τσίχλες και καραμέλες, και προσφέρει δροσερή αναπνοή.

Ξυλιτόλη(E967)

Περιέχεται σε τσίχλες και οδοντόπαστες, και σε φυτικές ίνες των φρούτων και των λαχανικών. Έχει τη γλυκύτητα της ζάχαρης, με λιγότερες όμως θερμίδες.

Ισομαλτόζη (E953)

Είναι άσπρη, άγευστη και κρυστάλλινη ουσία, που αποδίδει τις μισές θερμίδες απ’ ό,τι η ζάχαρη. Η χρήση της στις Ηνωμένες Πολιτείες έχει εγκριθεί από το 1990.

Μαλτιτόλη

Είναι ένα παράγωγο της ζάχαρης. Λόγω της γλυκύτητας που αποδίδει, δεν αναμειγνύεται με άλλες γλυκαντικές ουσίες. Περιέχεται σε σκληρές καραμέλες, τσίχλες, σοκολάτες, παγωτά και σιρόπι. Επίσης, χρησιμοποιείται και στη φαρμακευτική βιομηχανία. Είναι κατάλληλη για διαβητικούς, αφού αποδίδει τις μισές θερμίδες απ’ ό,τι η ζάχαρη.

Άλλα φυσικά υποκατάστατα της ζάχαρης  που μπορούν να δώσουν γλυκιά γεύση στα γλυκά και τα ροφήματά σας και ταυτόχρονα να έχουν θετική επίδραση στον οργανισμό σας.

Μέλι

Το μέλι είναι ίσως το πιο δημοφιλές από όλα τα φυσικά υποκατάστατα της ζάχαρης. Εκτός από την υπέροχη γεύση του είναι πλούσιο σε βιταμίνες και περιέχει επίσης αντιμικροβιακά συστατικά, γεγονός που ίσως εξηγεί τη χρήση του στην λαϊκή ιατρική. Έχει περισσότερες θερμίδες από τη ζάχαρη και είναι πιο γλυκό. Διαβάστε περισσότερα για τη διατροφική αξία και τα εγχώρια είδη του μελιού εδώ.

Σιρόπι σφενδάμου

ζάχαρη υποκατάστατα

Το σιρόπι σφενδάμου γίνεται από το σφρίγος των δέντρων σφενδάμνου κάνοντας μια τρύπα στο δέντρο και συλλέγοντας την ουσία (δηλαδή το σιρόπι). Περιέχει σημαντικές ποσότητες ψευδαργύρου και μαγγανίου και 15 φορές περισσότερο ασβέστιο από το μέλι.

Στέβια

ζάχαρη υποκατάστατα

Η στέβια είναι θαμνώδες φυτό, κατάγεται από την Παραγουάη και τη Βραζιλία και έχει αρχίσει να καλλιεργείται στη χώρα μας. Το σπουδαίο με την στέβια είναι ότι δεν πρόκειται για ένα πραγματικό σάκχαρο. Ως εκ τούτου, δεν διαθέτει τις ίδιες θερμίδες με τη ζάχαρη. Το γλυκαντικό που προέρχεται από το φυτό στέβια, συνήθως αναμιγνύεται με σκόνη κυτταρίνης ή άλλα μέσα για να καταστεί ευκολότερο στη χρήση και πιο εύγευστο. Η στέβια μπορεί να βρεθεί στα περισσότερα καταστήματα υγιεινής διατροφής και πολλά σούπερ μάρκετ.

Σιρόπι Αγαύης

Το σιρόπι Αγαύης είναι εγγενές στο Μεξικό και είναι μια πολύ δημοφιλής εναλλακτική λύση για όσους δεν θέλουν να χρησιμοποιήσουν ζάχαρη. Στο εμπόριο είναι διαθέσιμοι δύο τύποι σιροπιού Αγαύης. Πολλοί καταναλωτές προτιμούν το σκούρο σιρόπι, επειδή είναι λιγότερο εκλεπτυσμένο από την έκδοση light και διατηρεί μικρές ποσότητες βιταμινών και μετάλλων που χάνονται κατά τη διαδικασία διύλισης. Είναι περίπου 25 τοις εκατό πιο γλυκό από τη ζάχαρη, και χρησιμοποιείται με τον ίδιο τρόπο ότι το μέλι.

Ζάχαρη καρύδας

Αυτή η γλυκαντική ουσία είναι επίσης γνωστή ως ζάχαρη από κοκκοφοίνικα και παράγεται από το σφρίγος των ανθών του δέντρου καρύδας. Βρίσκεται σε υγρή μορφή ως σιρόπι, καθώς και σε κρυσταλλοποιημένη μορφή. Έχει την ίδια σχεδόν γεύση με τη μαύρη ζάχαρη και είναι πλούσια σε θρεπτικά συστατικά όπως βιταμίνες Β, μαγνήσιο, ασβέστιο, κάλιο και ψευδάργυρο.

Φρουκτόζη

ζάχαρη υποκατάστατα

Είναι ένας μονοσακχαρίτης που βρίσκεται κυρίως στα φρούτα, τα λαχανικά και το μέλι. Χρησιμοποιείται συχνά ως γλυκαντικό στους διαβητικούς. Είναι 1,7 φορές γλυκύτερη από τη ζάχαρη, συνεπώς χρησιμοποιείται σε μικρότερη ποσότητα, με το ίδιο αποτέλεσμα σε γλυκύτητα.

Σιρόπι από καστανό ρύζι

Αυτό το σιρόπι είναι μια φυσική γλυκαντική ουσία, που διατίθεται στα περισσότερα καταστήματα υγιεινής διατροφής και προέρχεται από το καστανό ρύζι.

Περιέχει τρία σάκχαρα – τη μαλτοτριόζη, τη μαλτόζη και τη γλυκόζη.

Τεχνητά υποκατάστατα ζάχαρης

Σακχαρίνη

Χρησιμοποιείται ως γλυκαντικό από το 1879. Είναι 200 έως 700 φορές πιο γλυκιά από τη ζάχαρη. Δεν έχει θερμίδες. Χρησιμοποιείται ευρέως στη βιομηχανία τροφίμων για παρασκευή γλυκών, ποτών, έτοιμων φρουτοχυμών.

Ακεσουλφάμη

Αποτελεί άλλο ένα μη θερμιδικό υποκατάστατο ζάχαρης. Είναι 200 φορές πιο γλυκιά από τη ζάχαρη. Είναι θερμικά σταθερό και μπορεί αν χρησιμοποιηθεί για ψημένα τρόφιμα.

Σουκραλόζη

Περισσότερες από 110 μελέτες την καταττάσουν στα ασφαλή μη θερμιδογόνα γλυκαντικά. Είναι 700 φορές πιο γλυκιά από τη ζάχαρη και αντέχει στη θερμική επεξεργασία.

Ασπαρτάμη

Ανακαλύφθηκε τυχαία το 1965 από τον χημικό Τζέιμς Σκλάτερ και το 1994 εγκρίθηκε πλήρως από την Ευρωπαϊκή Ένωση. Είναι 200 φορές γλυκύτερη από τη ζάχαρη, άρα η ποσότητα που απαιτείται για να παραχθεί η γλυκιά γεύση είναι πολύ μικρότερη σε σύγκριση με αυτήν της ζάχαρης. Η ασπαρτάμη πωλείται με διάφορες εμπορικές ονομασίες.

Διαβάστε επίσης για τα διαφορετικά είδη και τα υποκατάστατα του γάλακτος στο παρακάτω άρθρο.

Γάλα: τα είδη του και τα υποκατάστατά του

Όλοι μαζί μπορούμε να καταφέρουμε (και να γράφουμε) περισσότερα από ό,τι ο καθένας μόνος του.

Σας Προτείνουμε